átváltás akadálymentes nézetre
1. kép

Anne Frank naplója mai olvasatban

Anna Frank naplóját és életét bemutató kiállítás nyílt meg iskolánk nagytermében szeptemberben. A tárlat vezetői a 11.A osztály történelem tagozatos diákjai voltak.Kovács Dávid így számolt be az izgalmas tárlatvezetésről:

      

Anne Frank naplója mai olvasatban,

 avagy „amatőr” tárlatvezetők

 

Szeptember eleje, a tanév még alig kezdődött meg. Még a nyári szünet hatása alatt állunk. 
A gimnázium nagyteremébe várják csoportunkat. Nem tudjuk pontosan miért, még annak ellenére sem, hogy röviden tájékoztattak bennünket. Izgatottan várjuk, mi is fog történni.

A teremben egy kiállítás tablóit látjuk kibontakozni. Modern külsőbe öltöztetett plakátokon barnított képek és rövidebb-hosszabb szövegek. A vásznak érdekesen ívelő vázra feszülnek. Ez oldja az első látásra sem vidámságot sugárzó képek komor hangulatát.

Egy félig-meddig ismerős arc néz ránk a vásznakról, de az összefüggések még nem világosak. Társaim még bátortalanul járnak-kelnek a teremben, néhányak kezében Anne Frank naplója lapul. Ekkor két hölgy érkezik a terembe, elkezdődik egy olyan „képzés”, amelynek sikerességében cseppet sem bíztunk. Tárlatvezetőkké kell válnunk! Nekünk, akik szinte egykorúak vagyunk a főszereplővel. Történelmi tablók bemutatóivá személyes élmények nélkül. A képzés során vált egyre világosabbá, hol és mi történt a velünk hasonló korú és gondolkodású leánnyal. Nagyon távolról indulva betekintést nyerünk többek között a zsidó vallás gyakorlatába, a náci Németország működésébe és természetesen lassan kitárul előttünk egy német zsidó kislány, Anne Frank élete. A tények megismerése mellett beavatást nyertünk a tárlatvezetés gyakorlatába, amit nem csupán önbizalmunk növekedése, de a kezünkbe adott könyvecske, a „Kézikönyv tárlatvezetők számára” is bizonyított.

Másnap folytatódott a felkészülés valós tárlatvezetéssel, amin mi látogatói szerepet kaptunk. Beavatott látogatók voltunk, akiknek minden pillanatban a másik oldalon és szerepben kellett mozognunk és gondolkodnunk.

Vezetőnk lelkesen köszönt minket a tárlaton és indulunk Anne Frank szüleinek az esküvőjétől, a németországi aktuális helyzet megismerésétől egészen a kezdetben izgalmas, majd tragikus végű történetig, amely nem fejeződik be, hiszen a tárlat címe az: „Anne Frank, történelem a mának”. Anne Frank korának problémái mai világunkban is nagyon aktuálisak. A tablók megtekintése után egy kis film megnézése a feladatunk. Röviden újra átpereg előttünk minden, sok dolog kap új értelmet a fakó és régi mozgóképek láttán.

Profi tárlatvezetőnktől sietve búcsúzunk, aki sok sikert kíván nekünk az elkövetkezendő egy hónaphoz, a sok tárlatvezetéshez. Azt éreztük bízik bennünk, mi persze kevésbé önmagunkban.

Lelkes és kevésbé lelkes csoportok érkeztek hozzánk. Kik maguktól jöttek, kiket szigorú tanárok hoztak magukkal. Lelkesedésünket semmi sem törhette meg, hol ketten, hol hárman vezettük végig látogatóinkat a kiállítás anyagát bemutatva. Figyeltünk saját és tárlatvezető társaink teljesítményére. Nem szerettünk volna unalmasak lenni. Nagy kihívás volt minden „fellépés”, különösen a saját iskolatársaink előtt.

Számtalanszor rágtuk át magunkat Anne tragikus történetén. Már szinte láttuk a csendben megbúvókat és éreztük annak a pillanatnak a feszültségét, amikor kiderült a titok. Anne tekintetének egyértelmű mondanivalóját: itt csak a csoda segíthet. Nem segített. Csak egy napló maradt. A számtalan hasonló történet egyike volna a család tragédiája, ha az édesapa, Otto Frank nem formálja könyvvé elvesztett gyermeke írásait. A könyv, a család személyes emlékei, fotói és néhány kordokumentum segítségével kalandozhattunk vissza Anne életébe.

Minden igyekezetükkel próbáltuk ennek a történelmi kalandnak a hangulatát visszaadni. Reméljük sikerrel.

 

Kovács Dávid 11.A

 

   

Aktuális eredmények

  • AJTP Angol nyelvi verseny Pápa

    országos fordulóba jutott

    Hajdu Gábor (11.E)

    Felkészítő: Szalontainé Batta Barbara

     
  • Mikola Sándor Országos Középiskolai Tehetségkutató Fizikaverseny

    regionális döntőbe jutott

    Fazekas Máté András (9.C)

    Felkészítő: Kovács Benedek

     
  • Mikola Sándor Országos Középiskolai Tehetségkutató Fizikaverseny

    regionális döntőbe jutott

    Malinkó Dioméd (10.B)

    Felkészítő: Biró István

     
  • Fizika - Athletica Galactica

    országos 21. helyen végzett

    Bódi Áron Csanád (11.C)

    Felkészítő: Biró István

     
  • Zrínyi Ilona Matematikaverseny

    megyei 14. helyen végzett

    Szabó Péter (8.B)

    Felkészítők: Grallert Krisztina, Dr. Szabadfalviné Kormányos Anikó

     
  • Zrínyi Ilona Matematikaverseny

    megyei 13. helyen végzett

    Bahor Norbert Ákos (7.B)

    Felkészítők: Csetneki Csilla, dr. Győry Ákos, dr. Szabadfalviné Kormányos Anikó

     
  • Zrínyi Ilona Matematikaverseny

    megyei 10. helyen végzett

    Kecskés Katalin (8.B)

    Felkészítők: dr. Szabadfalviné Kormányos Anikó, Tóth Tibor

     
  • Zrínyi Ilona Matematikaverseny

    megyei 6. helyen végzett

    Leitner-Takács Bende (8.B)

    Felkészítők: Grallert Krisztina, Dr. Szabadfalviné Kormányos Anikó

     
  • Zrínyi Ilona Matematikaverseny

    megyei 3. helyen végzett

    Fazekas Dávid (8.B)

    Felkészítők: dr. Szabadfalviné Kormányos Anikó, Tóth Tibor

     
  • MATEGYE Megyei Matematikaverseny

    megyei 6. helyen végzett

    Szilágyi Balázs (10.B)

    Felkészítők: Csendi Balázs, dr. Szabadfalviné Kormányos Anikó

     

Gratulálunk!